Jak jsme vyvedli datovou firmu z labyrintu a sjednotili 4 produkty pod jednu značku
30 nadšených lidí, největší čeští e-commerce hráči jako zákazníci, 4 plně autonomní nástroje. A k tomu jedna výzva, dostat to všechno pod jednu značku – Dataweps. Teď vám představíme cestu labyrintem, těžké překážky a samozřejmě výsledek. Bod po bodu.
Jak to všechno začalo?
Dataweps je brněnská datová firma. Vyvíjí nástroje, které pomáhají analyzovat chování konkurence i zákazníků a podle toho správně nastavovat reklamy, výkonnostní marketing ale i cenovou strategii a produktové portfolio. Na trhu jsou přes 10 let. Jenda Perla se v 2017 stal novou posilou Datawepsu, dostal na starosti marketing a zrovna v té době naráží na naši práci pro Obsahovou agenturu, kterou podle jeho slov “se zájmem právě dočetl a proces, ve který věříme věří i on“. Vyřešit nejednotnou komunikaci 4 produktů. Každý má celou komunikaci oddělenou a zákazníci často ani nevědí, že všechny jsou od Datawepsu. Chceme sjednotit komunikaci všech produktů pod jednu značku – Dataweps. Navrhnout novou vizuální identitu, logo a web, zastřešující všechny produkty.
Data Analyst
Za veľké plus považujem to, že sa pri vytváraní brandu brali do úvahy pripomienky všetkých členov firmy. Myslím si, že nás to všetkých obohatilo a spoločne sme sa zhodli na ceste, ktorou sa chceme vydať.
Navržený postup
Dataweps stojí před velkým krokem a my jej chceme udělat co nejpečlivěji a nejsvědomitěji. Navrhujeme proces zahrnující Úvodní workshop nutný pro poznání, sladění se s celým týmem a nadefinování správných Focus Questions. Následuje tvorba kreativního konceptu s finalizací loga a vizuální identity. Web bude následovat. Ještě před startem se chceme potkat s širším vedením firmy a sladit si očekávání, mít jistotu, že víme kam chceme jít a jsme v tom jednotní. Pro takový mezikrok máme neformální institut Předworkshopového kafe. To nám stačí, proces máme nadesignovaný. Můžeme se pustit do práce.
CMO @Dataweps
Proces, který Remembership využívá, přispěl nejen k zapojení skoro celé firmy do tvorby nového brandingu a tak i k lepšímu přijetí nové značky. Pomohl nám také zase o něco lépe pochopit, co děláme a jak to chceme komunikovat.
Seznamujeme se, představujeme navzájem a probíráme největší výzvy, které nás čekají. Procházíme společně program dne následujícího - tedy den Úvodního workshopu. Ujišťujeme se, že všichni všemu rozumí a chápou význam zítřejšího dne. Ladíme detaily.
Cesta k výsledku
Před tím, než se zavřeme se všemi členy týmu Datawepsu na pár hodin do jedné místnosti, máme v plánu projít očekávání a seznámit se s nejužším vedením firmy. Pro spolupráci je důvěra velmi důležitá a zdaleka to není jen důvěra člověka, který s vámi domlouvá byznys a podmínky. Potřebujeme být na palubě všichni.
Všichni známe Sheldona z Velkého třesku. Při představě workshopu s lidmi jemu podobnými se nám žaludek. Ano, jsou to IT lidi, ze kterých máme takový respekt, několikrát jsme si ověřili, že jsou nejskeptičtější vůči kolektivní kreativitě a metodám, které používáme. O pár hodin později se obavám na začátku smějeme. Tým Datawepsu je skvělý a nadšený do toho, co dělají. Je to ale taky velmi náročný tým, který nám nedá nic zadarmo. První hodiny předznamenávají, že to bude velmi intenzivní a že budeme často chodit do hloubky. A z toho máme největší radost, protože jedině tak budeme moct navrhnout koncept, který bude Datawepsu a všem těm lidem sedět.
REMEMBERSHIP_
Na každém workshopu musíte lidi navnímat, některé si i otipujete - s každým musíte pracovat jinak abyste z něj dostal skutečně jeho pocity a jeho vlastní slova, je třeba se na každého naladit. Jedno z největších překvapení, které na workshopech zjišťuji je, že člověk, kterého jsem si otipoval jako největšího odpůrce designu, navštěvuje bienále grafického designu. To mě potěšilo.
Design zadání
Po části workshopu – mapování a analýze co značka dělá, jaké jsou její benefity ale i bariéry a bolístky se vrháme na definování potřeb Datawepsu. Chtějí logo a vizuální identitu, ale co skutečně potřebují? Logo a vizuální identita není PROČ. Abychom mohli odvést dobrou práci, chceme vědět jaké business cíle mají, jaké jsou jejich největší problémy a potřeby. Design je totiž o řešení problémů, zdaleka ne jen o výstupech. Metodou Focus Questions na workshopech mapujeme, co týmy opravdu potřebují, jaké jsou jejich cíle a vize. Touto metodou také potvrzujeme zadání. Zda je správné a jestli může být skutečně řešením definovaných problémů a potřeb. Z naší zkušenosti už víme, jak říct klientovi, že není dobré utrácet peníze za TV spoty, když nemá ten nejlepší produkt, jaký může mít a že by měl své zdroje nejdříve dát do produktu. Je to právě definováním Focus Questions a hledáním odpovědí na ně. Pokud se Focus Question týká produktu a ovlivňování chování lidí, je TV spot k ničemu.
Dataweps je velký tým, proto na FQ přicházíme v tzv. mikrotýmech. Celý tým rozdělíme na menší týmy a společně hledáme správné otázky. Každý tým si našel vlastní prostor a soustředí se na to podstatné. Jeden tým se nám však ztratil v kuřárně – poučení pro příště . :) Následně každý tým prezentuje své otázky, ty vypisujeme už ve velkém kruhu a snažíme se najít společné znaky pro složení společných 2-3 otázek. Potvrzuje se naše předtucha o intenzivni a náročné spolupráci. Při definování společných otázek extrémně záleží na každém slovu aby vystihovalo co všichni chtějí, společný záměr a aby ani jedno písmenko nešlo proti pocitům někoho v týmu. To se ukazuje jako obtížné a debaty neberou konce. Rozhodujeme se proto udělat pauzu a na vše se podívat o pár dní později znovu a s odstupem. Máme Focus Question a už teď víme, že vítězství bude společné. Potkáváme se o týden později a sestavování společné FQ nám jde. O 3 hodiny později ji máme. Vypadá takto:
Jak bychom mohli zvyšovat DATOVOU GRAMOTNOST firem, aby pochopily PŘIDANOU HODNOTU nástrojů DATAWEPSu, nadchly se pro ně , a ty se pro ně tak staly nepostradatelnými v jejich rozhodování?*
Jak to uděláme
Ukážeme našim zákazníkům cestu z datového labyrintu ven. Metrik, které se musí posuzovat je totiž opravdu hodně. Stejně to tak to je s daty. Navíc je velmi těžké poznat, kdo vám nabízí tzv. mrtvá data a kdo živé data. Nejsme žádní fušeři, a proto chceme být tím, koho si naši klienti zvolí abychom je vyvedli ze tmy.
Na workshopu zazněl dokonce výraz „datová rakovina”, ten se nám moc líbil. Bylo to v kontextu firem, které říkají, že umí také těžit data, ale jsou to právě data, která někde posbírali a sami neví, jestli jsou relevantní a aktuální. A proto chceme být tím, kdo je z těchto temných vod vyvede.
Takže labyrint, tma, neprobádané hlubiny. Tak si představujeme svět dat, ve kterých se Dataweps umí zorientovat a sesbírat to nejcennější a následně doručit doporučení či výstupy pro řízení e-commerce. Vypadá to, že náš koncept bude korespondovat s jednou z našich nejoblíbenějších her pro smartphony, kterou vyvinulo studio USTWO – Monument Valley. Povinně hraní této hry zahrnujeme do brainstormingů a vývoje našeho konceptu. Kreativita se musí rozvíjet. A to nejen digitální cestou, a tak nám kurýr doručuje i fyzické hlavolamy. Máme kreativní koncept! Jedeme do Brna ukázat, jak by mohl vypadat Dataweps, který si všichni přejí.
Prezentace kreativního konceptu
V horkém letním dni se scházíme opět s celým týmem Datawepsu, abychom nastínili naše plány a uvažování, jak bychom mohl odpovědět na nastavenou Focus Question. Týmu rozdáváme 3 velké hlavolamy a po prvotním šoku necháváme tým chvíli vyblbnout. Když si všichni dohrají, máme jejich pozornost a nadšení. (jedna z věcí, kterou chtějí aby měli i zákazníci. máme to zadefinované ve Focus Question a třeba Honza Mayer to zdůrazňoval velmi často, že chce aby lidi jejich nástroje nadchly). A přesně o tomto je kreativní koncept, který pro Dataweps máme a věříme, že dokáže sdělit všechny důležité hodnoty z našich otázek. Směr, jakým bychom se chtěli vydat je datový labyrint, z kterého umí Dataweps klienty vyvést za světlem. Za jasným rozhodováním.
Následuje ohromná debata, která se ale točí spíš kolem slova JAK než JESTLI. Celý tým je hodně překvapen a všichni s nastavenou cestou souhlasí. Bavíme se o detailech, o barevnostech, o směrech labyrintů, o tvarech nástrojů atd.
CEO @Dataweps
Remembership je určitě nejlepší kreativní agentura, se kterou jsem kdy spolupracoval. Povedlo se jim zmáčknout nás jak citrón a to nejlepší, co z nás vyždímali, přetavili do skvělého brandu, za kterým si každý z nás hrdě stojí.
Po společné debatě víme tohle:
Kreativní koncept Datawepsu je o vyvedení klientů z labyrintu dat, ukázání cesty a nástinu jasnějších rozhodování. Ukazujeme cestu labyrintem linkou, která v určitém bodě vždy projde objektem (jedním z našich produktů) a vše se projasní, protože naše produkty vám dají možnost zazářit. Cesta s nástroji Datawepsu je jasná a zřetelná, nejsou v ní žádná temná místa.
A ještě jedna věc. Jenda má v době prezentace konceptu narozeniny, a tak od nás dostává první aplikaci nového konceptu. Narozeninový poukaz.
Máme hlavní logo Datawepsu a pod něj spadají další sub-značky produktů. Každý produkt má svůj vlastní piktogram, kterým také prochází žlutá linka. Každý produkt má i svůj vlastní labyrint. Jestli hádáte, že to zní jako hodně práce, tak jste uhodli. Po 263 hodinách máme celý koncept navržený a zfinalizovaný. Labyrinty a tvary jednotlivých produktů prošly od první skici 9 iteracemi.
Web
Jenda původně zamýšlel, že web dělat nebudeme, nakonec se ale rozhodl nás přizvat, protože věděl, že by byla velká škoda kdyby se koncept na webu neprojevil v co největší možné míře. A tak jsme se pustili i do webu.
Jak to vypadá v praxi
Co dál?
Po finalizaci s Datawepsem spolupracujeme na rozvoji jejich identity a pomáháme jim být co nejlépe vidět v rámci nastaveného konceptu. Také přidáváme další produkt Diviso, design pro veletrhy nebo tapety na počítače.
Tým: Jenda Perla, Tým Datawepsu, Jakub Kadeřávek (programování a kódování webu), Martin Kozák (REMEMBERSHIP_), Petr Rubáček (REMEMBERSHIP_)