Jak pečujeme o vizuální identitu jednoho z největších hotelů z dob Rakouska-Uherska
91 hodin ve vlaku mezi Prahou a Tatranskou Lomnicí. Schůzky s vedením hotelu i s číšníky. Dlouhé noci nad skicami a prototypy. Od původně poptávaného loga se naše spolupráce s Hotelem Lomnica pořádně rozvětvila. Cestu k ní i její výsledky vám detailně představíme.
Jak to všechno začalo?
Na podzim 2015 nás doporučili Tina (2Fresh) a Peťo (Seesame) do tendru jejich klientů. Nevadilo, že jsme ještě žádný branding v hotelnictví nedělali. Díky designthinking metodám se dokážeme dostat hluboko do každého businessu. Takže nám dal důvěru i Peťo a doporučil nás do tendru. Pozvání do něj přišlo 15. 12. 2015. Předčasný vánoční dárek. Tohle byla příležitost, o kterou jsme se chtěli poprat.
@Hotel Lomnica
Hľadáme kreatívneho a proaktívneho PARTNERA, ktorý nám, v spolupráci s nami, pomôže obnoviť kus histórie, vdýchnuť do priestorov hotela nový život a vrátiť do prostredia Tatranskej Lomnice nový vietor.
Navržený postup
Do tendru bylo pozvaných pět studií. Čtyři z Bratislavy a my. Sbalili jsme celé REMEMBERSHIP_ a vyrazili na debrief.Těsně předtím než mělo zaznít závěrečné “do druhého pošlete návrhy, budeme se těšit…” jsme se zeptali, zda bychom se ještě mohli potkat v Tatrách – přímo v Hotelu Lomnica. Tedy na stavbě. A rovnou jsme představili podmínku spolupráce: trváme na úvodním workshopu, s klientem a celým jeho týmem. Neměli jsme problém, aby u workshopu byla i konkurence. Byli jsme si jistí, že musíme jít do hloubky. A klient na to kývnul.
Z Prahy do Tater trvá cesta bezmála 10 hodin
Poprvé jsme ji absolvovali na začátku února a celá iterace se pak opakovala ještě 20x.
Cesta k výsledku
Po první noci v Tatrách nás čekal úvodní workshop. Sešlo se nás 13 – od investora přes vedení hotelu i běžný personál až po kolegy z agentury Seesame a konkurenční agentury. Chtěli jsme nasávat genius loci, měli jsme to mít. S přilbami na hlavách jsme prošli historickou – a právě rekonstruovanou – částí hotelu. Dostali jsme se do džungle za hotelem, která se do roka měla proměnit v moderní část hotelu. Nevěřili jsme, ale v Tatrách se dějí i věci nemožné – přesvědčili jsme se o tom ostatně hned v říjnu, kdy jsme se tudy brodili sněhem. Útočištěm na další tři hodiny se nám stala unimo buňka, holt stavba je stavba. Petr se ujal slova, workshop mohl začít.
Očekávání
Obrovské nadšení a výjimečné nasazení. Pokud bychom tendr vyhráli, pracovali bychom na projektu, který má 122 letou historii, fungoval před válkou i po ní a nyní se, s naší pomocí, pouští do další stovky.
Nastavení očekávání je skvělý (a často podceňovaný) nástroj pro start spolupráce. Klient uslyší bezprostřední očekávání celého týmu, o nichž by se jinak možná nikdy nedozvěděl.
A my jako studio nahlížíme pod pokličku. A také nastavujeme naše očekávání. Nechceme být dodavatel, z přesvědčení musíme být spolu-tvůrce.
Jobs, pains, gains
Naší podmínkou bylo dělat všechno spolu. Proto na workshopu sedí i ředitel hotelu a v gains nás dostává jeho post-it “majitel v osobnom kontakte s hosťom”.
Víme, že nepůjde o každodenní praxi, ale o to víc je nám jasné, že osoba majitele je hodně blízká s genius loci tohoto místa. To, že ředitel tráví každý den na stavbě není samozřejmost, ale další specifikum téhle spolupráce.
Focus questions
Víme, že nepůjde o každodenní praxi, ale o to víc je nám jasné, že osoba majitele je hodně blízká s genius loci tohoto místa. To, že ředitel tráví každý den na stavbě není samozřejmost, ale další specifikum téhle spolupráce.
Očekávání pana Eduarda, vedoucího personálu, který otevíral už 3 tatranské hotely, nás odzbrojilo. Eduard říká, že tohle je vrchol jeho kariéry. Ptali jsme se ředitele, proč se rozhodl hotel koupit a zrekonstruovat. Bydlí ve vedlejší vesnici a Tatry miluje. Naším společným cílem bude, aby Tatry milovaly jeho, jeho tým, Hotel Lomnica a hosty, kteří sem přijedou. Naše první tatranské dobrodružství bylo u konce, další cesta (nejen ta vlaková) byla před námi.
Dali jsme hlavy dohromady a vnořili se do podkladů. Prošli jsme 40stránkovou prezentaci architektů GFI, studovali vizualizace a zkoumali návrhy interiéru. Věděli jsme, jak budou vypadat tapety, žaluzie, sprchové kouty… z fleku bychom dokázali říct, jakou barvu má mít koberec na schodech v druhém patře. Do všech těchto míst můžeme promítnout logo a vizuální identitu hotelu. Jdeme do hloubky, inspirujeme se v art noveau a secesi – stylem doby, ve které byl hotel na vrcholu.
Dokud nebudeme mít tuto práci hotovou, nepřijímáme nové zakázky. Všechnu pozornost upíráme ke stávajícím projektům a práci pro Hotel Lomnica. Dochází nám, že jsme tak velký projekt ještě nedělali a hlavně, že takové příležitosti “nechodí jen tak po horách”.
Zadání bylo jasné, na řadu přišel kreativní brief. V dokumentu shrnujeme nejdůležitější body produktu (neboli služby či značky), cílové skupiny a určujeme směr spolupráce. Do briefu zahrnujeme i focus question, kterou jsme vydefinovali po workshopu a také nejdůležitější body z briefu od klienta.
Focus Question je maják, za kterým po cestě směřujeme. Vypilovali jsme tuhle metodu tak, že shrnuje zadání projektu do jedné nebo více otázek. V otázce definujeme problém nebo potřebu – hledáme PROČ. A kde jinde hledat “proč” než v samotných Tatrách. Při tvorbě kreativního konceptu jsme v Tatranské Lomnici strávili víkend. Chtěli jsme na místě být, nasát jeho atmosféru a poznat prostředí, pro které budeme designovat. A naše “bytí” se vyplatilo. Pomohlo nám pochopit a nadefinovat ten nejzásadnější cíl pro klienta. Nejen pro Hotel Lomnica, ale i pro Tatranskou Lomnici, Tatry, místní a nakonec i hosty:
Jak bychom mohli vdechnout Hotelu Lomnica nový život a zachovat jeho autentičnost?
Blížíme se k výsledku
Víme, co chceme, a jdeme za tím. Kreativní koncept, který chceme pro Hotel Lomnica navrhnout, musí být víc než jen logo a vizuál. Víme, že musí:
odrážet ducha Tater
ukázat historii a navázat na ni
místním dát radost ze znovuotevření hotelu
podtrhovat nadšení investora a jeho týmu
honosný jako doba největší slávy hotelu za Rakouska-Uherska
Jsme přesvědčení, že Hotel Lomnica hledá parťáky pro dlouhodobou spolupráci. Proto navrhujeme celý příběh – filozofii, která stojí za konceptem. Stojí nás to několik brainstormingů a nocí v kanceláři, ale máme dva hlavní koncepty, které v tendru představíme.
Koncept 1 - Návrat ducha Tatier
Vzali jsme si k srdci vše, co nám řekli majitelé a tým hotelu, i to, co jsme zaslechli od místních. A věděli jsme, že to je ono – stejně jako ve 20. století byl Hotel Lomnica kulturním a společenským centrem, bude takovým místem i o století později. Celý koncept byl naše zhmotněná představa genius loci místa, jako Ducha Tatier. Vznikl velmi výpravný koncept s mystickými prvky – takovými, které Hotel Lomnica dělají legendou. V logu bylo vše, co dělá Hotel Lomnica unikátem: nemohlo tak například chybět historické hrázdění nebo Lomnický štít a celý vizuál doplňovalo písmo FUTURA od Paula Rennera, jednoho z nejvýznamnějších typografů.
Hotel Lomnica ale není jen hotel, je to unikátní soukolí. A tak své značky dostaly i restaurace, kavárna a vinárna. A později i galerie.
Koncept 2 - Tatry ako sa patrí.
Druhý koncept byl o tom, o čem Tatry skutečně jsou. O síle a návratu jejich pravé tváře.
REMEMBERSHIP_
V procesu jsme se rozloučili s konceptem Král Tatier. To jsme ovšem netušili, že ožije sám o sobě. Ústředním motivem měl být král lesa – jelen dvanácterák. Poctivě jsme zjišťovali, zda v Tatrách jeleni žijí a dokonce to, kolik by stálo si takového jelena půjčit na focení. David ze Savage obvolal všechny chovatele jelenů a pomohl zjistit, jak (ne)reálné by to bylo. Od nápadu jsme nakonec upustili, nezdál se nám. Paradoxem ale je, že jelen do hotelu skutečně chodí.
Stojíme před cílem
Znovu nasedáme na vlak. Vystupujeme pod Tatrami a po 4 hodinách v zasedačce s týmem hotelu máme odprezentováno. A cítíme šanci. Koncept “Duch Tatier” se odsunul na vedlejší kolej. Ne kvůli nápadu, ale názvu. Majitelé chtějí něco noblesnějšího, než je “duch”. Souhlasíme a jsme rádi, že klient vnímá naši práci jako cestu. A tak jsme opět na cestě, směr Praha. Dohodli jsme, že návrh upravíme. Víme, že koncepčně je příběh správně, vizuální ztvárnění je ale potřeba zjednodušit. A tak zjednodušujeme, zjednodušujeme a... zjednodušujeme. Z prvního návrhu zůstalo jen málo. Návrh posíláme do hotelu, dostáváme poděkování a čekáme na rozhodnutí.
539 hodin a 38 minut. Přesně tolik za sebou máme práce na konci února.
Konec března a my stále čekáme. V dubnu přichází vytoužený telefonát od manažerky hotelu Zuzany. Voláme si pak ještě několikrát a řešíme, co bude pro hotel nejlepší.Už tehdy jsme ale za sebou měli dílčí vítězství. Víme, že managementu se líbí naše práce a především – náš přístup. Obavu, že nejsme z Bratislavy, jsme prolomili tím, že jsme do práce pro klienta dali maximum. A pak přišlo největší vítězství.
539 hodin a 38 minut. Přesně tolik za sebou máme práce na konci února.
Konec března a my stále čekáme. V dubnu přichází vytoužený telefonát od manažerky hotelu Zuzany. Voláme si pak ještě několikrát a řešíme, co bude pro hotel nejlepší.Už tehdy jsme ale za sebou měli dílčí vítězství. Víme, že managementu se líbí naše práce a především – náš přístup. Obavu, že nejsme z Bratislavy, jsme prolomili tím, že jsme do práce pro klienta dali maximum. A pak přišlo největší vítězství.
Hotel Lomnica si jako kreativního partnera vybírá REMEMBERSHIP_
Slavíme. A hodnotíme. Víme, že hotel si nás nevybral kvůli naleštěné prezentaci, ale kvůli tvrdě oddřené práci. Strávili jsme v Tatrách hodně času a ukázali enormní nadšení pro projekt. Přesvědčili jsme klienta, že design je cesta, ne kouzelná hůlka. Náš přístup k designu vyhrál na plné čáře. Náš tatranský sen tady ale nekončí. V druhé části případové studie ukazujeme, jak důležitý je koncepční přístup a dobrý design. Spojení, díky kterému s hotelem spolupracujeme až do teď.
Tým: Martin Kozák, Martin Charvát, Radovan Grežo, Peťo Jančarík & SEESAME, Tina Ličková & 2FRESH SK, Jan Košára, claim “Prvá dáma Tatier” (Studio 001), tým Hotelu Lomnica