Záááážitky pro chlapy. Proměnili jsme anonymní e-shop v lovebrand

Rebranding
Jsme designéři s výsledky

Mezi e-shopy panuje tvrdá konkurence a obchody prodávající podobné nebo dokonce identické produkty nejsou žádnou výjimkou. I to je jeden z důvodů, proč Adrop.cz nutně potřeboval rebranding. A tak si teď můžete přečíst, jak jsme nadesignovali zbrusu novou značku. Na zážitky z téhle cesty jen tak nezapomeneme.

Jak to všechno začalo?

Napsali nám Luboš s Rosťou, že se mění. Ke změně značky jim pomáhali kluci z Lovebrandu a to je vždy signál, že to bude něco velkého. Adrop.cz je e-shop se zážitky. V té době byl podobný jako větší hráči na trhu Allegria nebo nebo třeba nepřímá konkurence – obří Slevomat. Velcí hráči, s kterými je těžké soupeřit a hlavně růst. Adrop.cz existuje už X rokem a vybudoval ho z nuly jeho zakladatel a šéf Rosťa Peníška. Z Liberce, kde mají sídlo, chtějí dělat velké věci, ale zatím to šlo ztuha.

Problémy Adropu

Jakmile někdo začne nabízet na malém trhu firem na zážitky v Česku nějakou bombu – například jízdu v Tesle – konkurence začne nabízet to samé od stejného poskytovatele. Je těžké se odlišit. Z toho plyne i druhý velký problém. Lidé často nakoupí zážitek na Adropu ale zpětně nedokážou říct, že zážitek nakoupili na Adropu. Značka je nezapamatovatelná. Zákazníci se nevracejí a při další koupi hledají opět úplně znova.

V Adrop.cz tušili, že tuhle bitvu Davida s Goliášem nevyhrajou, aspoň ne s tehdejším nastavením.

Lovebrand, konzultanti značek
- naši kamarádi

V REMEMBERSHIP_ věříme, že úzce specializované týmy jsou budoucností. Nechceme budovat velké fullservice agentury a ani s nimi nechceme příliš spolupracovat. Už jsme si to vyzkoušeli mnohokrát. My budujeme mikrotýmy. To jsou úzce specializované týmy, které umí říct NE a je pro ně prioritou dělat to, co umí nejlépe. Nesnaží se honit cashflow tím, že dělají vše, co jim přijde do inboxu. Jsou to malá partnerství, která ví, že když se spojí dokážou velké věci. Proto velmi rádi spolupracujeme s kluky z Lovebrandu. Honza a Matez jsou konzultanti značek a machři na výzkumy, kterými podkládají svá rozhodnutí. Spolupracovali jsme spolu už na desítce značek a jsme vděční, že nás oslovují a svěřují nám strategie, které nastavili, abychom je přetavili v život a pomohli je komunikovat. U Adropu tomu nebylo jinak. Adrop.cz se s klukama z Lovebrandu propracoval k positioningu jejich značky, jak se odlišit od konkurence přes tonalitu značky a další důležité věci. Vše podložili výzkumy jak zákazníků Adropu tak trhu obecně. Podrobnou analýzou se dostali na cestu, na kterou se rozhodli nás přizvat.

Matez Jindra
Lovebrand

Diskuze se zákazníky nám pomohla pochopit, jaký vztah mají lidé k dárkům a zážitkům, a našli jsme také prostor, kde se může značka vymezit. Poznatky jsme pak promítli do definice značky i tonality komunikace.

Adrop.cz se zaměří na zážitky pro chlapy – specializace na vybraný segment, zúžení cílení a jasný cíl. Adrop.cz se tak stává jedničkou na trhu v zážitkových dárcích pro muže. A to nejsou jen fráze. Adrop už v té době má většinu adrenalinových zážitků, kde je třeba velká odvaha a vyžívání se v rychlosti, bahně nebo volných pádech.

Navržený postup

Jakmile někdo začne nabízet na malém trhu firem na zážitky v Česku nějakou bombu – například jízdu v Tesle – konkurence začne nabízet to samé od stejného poskytovatele. Je těžké se odlišit. Z toho plyne i druhý velký problém. Lidé často nakoupí zážitek na Adropu ale zpětně nedokážou říct, že zážitek nakoupili na Adropu. Značka je nezapamatovatelná. Zákazníci se nevracejí a při další koupi hledají opět úplně znova.

Dostali jsme výstup od Lovebrandu, podrobnou strategii značky a domluvili Úvodní Workshop s týmem Adropu. Změnu, kterou Adrop.cz plánuje udělat, musíme podpořit novým logem a vizuály, které budou vysílat jasné signály.

Workshop, kterého se účastní širší tým Adropu byl velmi intenzivní. Domlouvili jsme se, že od teď budeme pracovat jako jeden tým a sladíme očekávání. Metodou Jobs, Pains & Gains jsme zmapovali, co Adrop dělá, jaké má bolístky a jaké benefity. V problémech leží často velké výzvy. Zabrušujeme znovu do nejpalčivějších problémů tohoto e-shopu se zážitky – konkurence, podobná nabídka, zapamatovatelnost oproti konkurenci, která má vyšší budgety pro reklamu, neopakovaný nákup. Na závěr workshopu jsme společně dali dohromady Focus Question – potřebu klienta, kterou budeme řešit. Ano, máme navrhnout nové logo a vizuální styl, ale to nejdůležitější pro nás je Adropu opravdu pomoct a přispět k řešení těchto problémů. Design není zdaleka jen o kreslení, ale o hledání cest.

Po workshopu je třeba se pořádně ponořit do všeho co na něm zaznělo. Maximálně se soustředit na hledání možných odpovědí vytyčených Focus Questions. V tomto bodě procesu se designéři zabývají každým lístečkem či názorem, který na workshopu zazní. Hledají v nich řešení, které sedí každému v týmu. Po několika hodinách přemýšlení a hledání té správné cesty (a několika otočkách ve slepých uličkách) a spojování různých skupin lístečků jsme navrhli směr, který může řešit vytyčené problémy. Zaměřujeme se na hlavní předsudky hmotných dárků vs. zážitků. Říká se, že na smrtelné posteli vzpomínáte na to, co jste zažili nikoliv na to, co jste si koupili nebo jakými věcmi jste se obklopovali. Chceme vyslat jasný signál – zážitek je lepší než věc. Navíc není žádným tajemstvím, že chlapi moc nedospívají, zůstávají trochu malými kluky po celý život. Chceme aby dostávali emoce, zážitky.

Přemýšlíme, co vlastně jsou zážitky a jestli se dají nějak zhmotnit nebo nakreslit. Jestli existuje nějaká grafická zkratka. Propadáme panice a zjišťujeme, že něco tak niterného bude těžké znázornit jednoduše. Prošli jsme stovky videí z akčních zážitků, zkoukli TopGear, videa z bláznivých seskoků, zvzpomínali na své zážitky. Co děláme my sami, když prožíváme něco intenzivního,jak to vypadá, když člověk něco prožívá, co se s ním děje? Všechny tyhle věci mají jedno společné. Emoce jsou sice uvnitř, ale základní lidskou vlastností a reakcí na ně, je dostat to ze sebe ven, vykřičet to, užít si to, zakřičet WOW nebo jen zůstat zírat s otevřenou pusou. To by mohlo být ono. Takhle lidi prožívají emoce,vlastně to je úplně jasné - jako facka.

Žádný vizuál, žádné ikonky, žádné kresbičky. Ale Á a Ó - základní lidské projevy emocí. Jdeme do toho.

Á lidé křičí, když jsou nadšení, více či méně, buď navenek nebo si to nechávají pro sebe, ale něco s nimi cloumá. Emoce pro Ó jsou často údiv, obdiv, také úleva, oddych. Odfrknutí.

Rosťa Peníška
jednatel, ADROP.CZ

Na prvních výstupech hned bylo cítit, že kluci do toho dali duši a celý tým hned jednomyslně odsouhlasil jeden z návrhů. Tento návrh nám dal výrazný a opravdu dobře zapamatovatelný znak naší značky v podobě emocí, které naši zákazníci prožívají při zážitcích - ÓÓÓÓ a ÁÁÁÁ. Pak už nám šla společná práce rychle od ruky.

Blížíme se k výsledku

Na schůzce proběhla živá diskuze nad návrhy konceptů a celý tým jednohlasně odmítá ostatní směry, které jsme měli připravené jako záložní. Koncept Á a Ó totiž jednoznačně naplňuje naše Focus Questions a shodli jsme se i na tom, že to perfektně vystihuje zážitek jako dárek. Z konceptu jsou všichni nadšení a překvapení zároveň. Navíc jsme dostali posvěcení i od autorů strategie značky – kluků z Lovebrandu, se kterými jsme koncept konzultovali ještě před schůzkou s týmem klienta. Přicházejí ale i otázky. „Nejsou tyhle vykřičené reklamy už trochu přežitek? Není to už vyčerpané?“ zaznívá. Máme na to jasnou odpoveď: ano používá se to. Třeba v rádiových reklamách i častěji.

Jenže nikdo neměl odvahu si to dát přímo do značky. A v tom chceme být jiní. Á a Ó bude ADROP, žádná sezónní nebo jednorázová kampaň – tyhle emoce budou reprezentovat celou značku. A to nám všem přijde na tom to nejlepší.

Z Liberce jsme odjeli s pocitem dobře odvedené a společné práce. Šťastní a zároveň odhodlaní do práce, která nás čeká. Bylo načase myšlenky a koncept přetavit ve fungující a jednotný vizuální styl, který pomůže ADROPu stát se zapamatovatelnějším a výraznějším v tažení. Zkrátka záááážitkové dárky pro chlapy.

Stojíme před cílem

Výrazný vizuál dvou písmenek doplňují šmouhy, které dokreslují dynamiku a podtrhují výrazné sdělení. Šmouhy doplňují i logotyp, který jsme taky navrhli ve velmi výrazné typografii Axiforma. Po 406 hodinách práce a 9 měsících se 22. 1. 2018 narodil nový Adrop.cz, spustil se e-shop a tím se všechno dostalo ven. Na e-shop se určitě podívejte, na základě kreativního konceptu jej navrhnul Vojta Kotous, šikovný webdesignér.

#friendsnotclients

Kromě nového designu aplikace jsme připravili i strategii pro launcha komunikaci se stávajícími uživateli, pro které jsme připravili speciální web. Značce jsme dali i nový kreativní koncept, vizuální styl a nové logo.

#friendsnotclients

Nejednou se stalo, že naši #friendsnotclients mluvili o naší práci jako o perfektním webu (tedy až o tom posledním), příkladem je název článku o našem procesu od Martina Brablece. Takovému webu ale předchází koncept, ze kterého následně vše stavíme (a Martin vám tohle řekne i ze spánku). Jsou to třeba klíčové vizuály, které bude mít ADROP jako výzdobu v nových kancelářích.

#friendsnotclients

Velkou roli hraje v “zážitkovém světě” poukaz, který dostává obdarovaný od kupujícího. Je to nehmotný dárek navíc, který si vyberete až později. S Adropem jsme měli jasný cíl, aby i obdržení takového poukazu byl aspoň trochu zážitek. A tak jsme navrhli dva typy speciálních poukazů, respektive balení, ve kterých poukaz dostanete.

Rosťa Peníška
jednatel, ADROP.CZ

V Adropu nás to vždy táhlo k zážitkům pro muže. Dříve jsme měli ambici oslovit co nejširší trh, ale uvědomili jsme si, že užší zaměření nám umožní soustředit se na hledání nových, neokoukaných zážitků pro muže. Navíc bychom se bezhlavě prali s konkurencí.

Tým: Lovebrand (Matez Jindra a Honza Páv), Vojta Kotous, tým Adrop

Chcete se s námi vydat na společnou cestu za lepším produktem, službou nebo značkou? Potřebujete odfacilitovat workshop a najít řešení na problémy, kterým čelíte? Naučit svůj tým Design Thinking? Pojďme probrat s čím potřebujete pořádně píchnout.
Přidáte se?